• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61015
+
-

نیمی از محصولات  باغی؛ قربانی سرمازدگی

معاون بهبود گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی افت شدید دما و سرمازدگی فصل بهار، ۵۰ درصد از محصولات باغی این استان دچار خسارت و سرمازدگی شد.

«حمیدرضا دانش» در گفت‌وگو با ایرنا از تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول باغی خبر داد و پیش‌بینی کرد سرمازدگی، تولیدات باغی استان را در سال جاری به کمتر از ۱۰۰ هزار تن برساند.

وی اظهار کرد: سرمای زیر صفردرجه در اوایل اردیبهشت ماه جاری بخش عمده‌ای از شکوفه‌های درختان را نابود کرد.

وی از کسب رتبه ششم تولید محصول هلوی این استان طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی باغی این استان در شهرستان سامان به کشت هلو اختصاص دارد. معاون بهبود امور گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بیشتر میوه‌های تولیدی این استان به اصفهان، تهران و خوزستان ارسال می‌شود. وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید محصول زردآلو در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته از ۷۷۰ هکتار باغ زردآلوی این استان ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شد که امسال این میزان به نصف کاهش یافته است. دانش، سطح زیرکشت بادام استان را ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: حدود ۲ هزار هکتار از این باغ‌ها هنوز نهال و نابارورند.

به گفته وی چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام کشور را دارد که امسال به‌طور میانگین حدود ۲ تن در هکتار بادام در استان تولید شده است.
دانش، مهم‌ترین ارقام محصول بادام تولیدی استان را از نوع  سفید، مامایی، ربیع و شاهرود ذکر و تصریح کرد: ۸۰ درصد باغ‌های بادام استان به صورت قطره‌‎ای و نوین آبیاری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید